1.1 Vilkårene er gældende for alle hos ArbejdsmiljøCentret rekvirerede opgaver, herunder analyser, rådgivning, undervisning og undersøgelser.Nedenstående forretningsbetingelser er gældende i det omfang, de ikke er fraveget ved skriftlig aftale imellem rekvirenten og ArbejdsmiljøCentret.
2.0 Rettigheder
2.1 Rekvirenten har de nødvendige rettigheder til det konkrete skriftlige materiale, som udarbejdes ved en opgave, men ArbejdsmiljøCentret har og beholder ophavs- og andre immaterielle rettigheder.
2.2 Knowhow, som ArbejdsmiljøCentret erhverver i forbindelse med opgavens løsning, kan af ArbejdsmiljøCentret frit benyttes efter opgavens afslutning.
3.0 Fortrolighed
3.1 ArbejdsmiljøCentret udviser fortrolighed i forhold til oplysninger og resultater i forbindelse med opgaveløsninger og indgåede aftaler. ArbejdsmiljøCentrets medarbejdere er endvidere underlagt tavshedspligt i henhold til lovgivning. Behandles personlige oplysninger, gælder
AMC’s Databehandleraftale.
3.2 ArbejdsmiljøCentret er pligtig til at videregive oplysninger til offentlige myndigheder m.v. i det omfang det følger af lovgivning.
3.3 Når ArbejdsmiljøCentret påtager sig en opgave, hvori indgår vurdering af en ydelse præsteret af tredjepart, skal rekvirenten respektere, at ArbejdsmiljøCentret kan henvende sig til tredjeparten og til andre relevante instanser for at søge oplysninger til brug ved opgavens løsning.
4.0 Offentliggørelse m.m.
4.1 ArbejdsmiljøCentrets rapporter må kun offentliggøres i deres helhed.
4.2 Rekvirenten må ikke omtale eller henvise til ArbejdsmiljøCentret eller ArbejdsmiljøCentrets medarbejdere i reklame- og markedsføringsøjemed, med mindre der på forhånd i hvert enkelt tilfælde er indhentet skriftlig tilladelse hertil fra ArbejdsmiljøCentret.
4.3 Udleveret kursusmateriale o.l. må ikke mangfoldiggøres.
5.0 Tilbud
5.1 Alle afgivne tilbud skal forstås som frit blivende og er – hvis ikke andet er angivet – gældende i 14 dage fra tilbudsdatoen.
6.0 Priser
6.1 Alle priser er ekskl. moms og afgifter. Alle priser er afgivet på grundlag af det på datoen for afgivelse af tilbud eller ordrebekræftelse gældende niveau for lønninger og øvrige omkostninger.
6.2 Aften-/weekendtillæg: Der tillægges 50% på priser ved arbejde udført ml. kl. 18 og 22 på hverdage, og tilsvarende tillægges 100% ml. kl. 22 og 07 på hverdage samt ved arbejde på weekend-/helligdag.
6.3 Priser reguleres én gang årligt den 1. januar.
6.4 Prisen forudsætter, at rekvirenten lever op til de forpligtelser, som tilbuddet forudsætter.
7.0 Autorisation og akkreditering
7.1 ArbejdsmiljøCentret er autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor alle rådgivningsområder.
7.2 Med mindre andet aftales benytter ArbejdsmiljøCentret akkrediteret laboratorium til analyser.
8.0 Betaling
8.1 Rekvirenten er pligtig at betale for ArbejdsmiljøCentrets arbejde uafhængigt af, om forventede resultater opnås.
8.2 Udsætter eller afmelder rekvirenten en opgave 2-6 uger før aftalt igangsættelse betales 50% af den aftalte pris, og ved mindre end 2 uger til opgavestart betales fuld pris. Såfremt rekvirenten pga. udsættelse ifalder en sådan betaling, tilbydes dog 25% rabat på den udsatte del af opgaven ved samtidig genbestilling til levering indenfor 3 måneder.
8.3 Rekvirerede opgaver udføres som regningsarbejde, såfremt der ikke er truffet anden aftale.
8.4 Regningsarbejde faktureres månedligt efter forbrug.
8.5 Er der aftalt en fast pris på opgaven betales 50% af opgaveprisen før igangsættelse og det resterende beløb ved opgavens afslutning. Ved en fastpris opgave, hvor prisen overstiger kr. 100.000,- opdeles betalingen i lige store månedlige rater, efter den planlagte projekttid, hvor den første rate betales ved opgaveaftaleindgåelse og den sidste rate betales ved opgavens afslutning.
8.6 Betalingsbetingelser er 14 dage fra faktura udstedelse.
8.7 Er betaling ikke modtaget rettidigt, beregnes morarenter.
8.8 Rekvirenten hæfter i alle tilfælde for fakturering til tredjepart. Eventuelle tvistigheder mellem rekvirent og dennes klient er ArbejdsmiljøCentret uvedkommende.
8.9 Der kan ikke ske modregning i ArbejdsmiljøCentrets tilgodehavender.
9.0 Ansvar
9.1 ArbejdsmiljøCentret er efter dansk rets almindelige erstatningsregler ansvarlig over for rekvirenten for fejl og forsømmelser ved opgavens løsning, dog med de begrænsninger som følger af punkterne 9.2-9.4.
9.2 ArbejdsmiljøCentret er kun ansvarlig for rekvirentens direkte skade. ArbejdsmiljøCentret hæfter således aldrig for driftstab, avancetab eller anden indirekte skade.
9.3 ArbejdsmiljøCentret er ikke ansvarlig for forsinkelse i forbindelse med udførelse af opgaver for rekvirenten.
9.4 ArbejdsmiljøCentrets økonomiske ansvar kan ikke overstige honoraret på den enkelte opgave som ArbejdsmiljøCentret udfører for rekvirenten. ArbejdsmiljøCentret har tegnet en forsikring for vores professionelle ansvar – herunder rådgivningsansvar – med en maksimal erstatningsgrænse på 5.000.000 kr.
10.0 Underentreprenører
10.1 ArbejdsmiljøCentret er berettiget til helt eller delvist at lade andre udføre opgaven på ArbejdsmiljøCentrets ansvar.
11.0 Omfang og tvistigheder
11.1 Tvistigheder kan alene afgøres i henhold til dansk ret ved ArbejdsmiljøCentrets hjemting, med mindre ArbejdsmiljøCentret måtte bestemme andet.11.2 Anvendelsen af ‘ArbejdsmiljøCentret’ i nærværende almindelige forretningsbetingelser dækker både Human House A/S, AKON A/S, BST NORD A/S og ArbejdsmiljøCentret A/S.