Derfor bliver du syg i ferien

Mailboksen er i nul, den sidste opgave på to do-listen er krydset af, og de svalende drikkevarer er lagt på køl: Du er klar til at komme helt ned i gear og nyde din sommerferie med god samvittighed. Men knap har du fundet solsengen frem, før ondt i halsen, snottet næse og feber tvinger dig ind under dynen. Du kan sikkert nikke genkendende til oplevelsen af at blive syg i ferien, for du er langt fra den første, det sker for, og det er der en rigtig god grund til. Erhvervspsykolog Mette Mikkelsen forklarer fænomenet og løfter sløret for, hvordan du undgår at skulle bruge værdifulde feriedage under dynen.

”Vi er mange, der har det bedst med at gå på ferie med en følelse af at have nået alt det, vi skulle. Det er der slet ikke noget galt med. Problemet er bare, at vi ofte er urealistiske i forhold til, hvor meget vi skal nå.” Sådan fortæller erhvervspsykolog Mette Mikkelsen som en del af forklaringen på, hvorfor vi speeder tempoet op, når der er udsigt til ferie. Og når vi er urealistiske tidsoptimister, så presser vi kroppen ud i en stress-tilstand, der kan ende med at bide os selv i halen:
”Hvis der er en sabeltiger efter dig, er det fra naturens side ret praktisk, at du ikke bliver syg, mens du er i fare. Derfor kan du mere eller mindre bevidst overhøre kroppens signaler om, at der er sygdom på vej, og vente med at forholde dig til det, til det er mere praktisk. Når du overvurderer, hvor meget arbejde du kan nå inden ferien, overbelaster du hele kroppen på samme måde, og så bliver det i din ferie, at kroppen har tid til at forholde sig til immunsystemets signaler.”

Tag kontrol, hvis du vil undgå at blive syg i ferien

Mette Mikkelsen forklarer, at langt de fleste af os er opdraget til at sige ja, hvis chefen beder om at få en opgave løst. Det pligtopfyldende gen viser især også sit ansigt, når det gælder medarbejdere, der arbejder med mennesker, og som kan se en direkte menneskelig konsekvens hos kolleger eller borgere af, at de ikke er til stede. Det tæller for eksempel skolelærere, socialarbejdere og sygeplejersker.
”Der er ikke nogen anden vej end at få skabt et arbejdsliv, hvor man lytter efter, når kroppen råber alarm. Mange mennesker mangler kontrol og forudsigelighed i deres arbejdsliv, og det er man nødt til at tage tilbage, hvis man vil undgå at være syg i ferien – eller for den sags skyld hvis man vil undgå at være i risikozonen for stress. Lad være med at sige ja til alle opgaver nu og her. Anerkend, at opgaven lyder spændende, og at du vil vende tilbage med en realistisk tidsramme, når du har kigget i kalenderen.”
Det er dog ikke alle, der ender med at blive syge i ferien. Nogle trives godt med uforudsigelighed, mens andre simpelthen evner ikke at føle sig tynget, hvis de ikke har nået alt, der lå på skrivebordet.

Vend godt tilbage uden sygdom

Mange oplever, at det først er, når de vender tilbage til arbejdet efter ferien, at sygdommen gør sit indtog. Det kan undre nogle, for nu har man jo lige holdt fri i tre uger og burde være helt frisk og opladet. Men havde man travlt inden ferien, har man det formentlig også efter:
”Det er vigtigt at have ro til at komme tilbage til arbejdet, så man kan få genetableret sit overblik. Den første uge bør være helliget at komme igennem sine mails og få overblik over den nye bunke af opgaver, der har hobet sig op, mens man var væk,” siger Mette Mikkelsen og fortæller, at det er hårdt at starte op igen, og at det derfor kan være en god idé at have første arbejdsdag en onsdag eller torsdag:
”Kognitivt er vi bare langt bagefter, når vi har holdt tre ugers sommerferie, og det kræver enormt meget energi at få genetableret de kognitive forbindelser. Hvordan er det nu lige, jeg inviterer til et Teams-møde? Og hvad var det nu, vi blev enige om på sidste projektmøde? Det tager tid at lande i sit arbejdsliv igen, og du kan hjælpe dig selv enormt meget, hvis du allerede inden ferien har gjort din leder opmærksom på, at du har behov for en stille start.”

Ifølge Mette Mikkelsen kommer den stille start og de færre sygedage også virksomheden til gode, og derfor bør ledere være opmærksomme på at hjælpe medarbejderne til at forstå, hvor vigtigt overblikket er:
”Lederne får bedre medarbejdere ud af at hjælpe dem til en blød start, og det er blandt andet lederens opgave at passe på, at medarbejderne ikke bliver syge. Men lederne skal også huske sig selv, for de bliver også syge, hvis de ikke passer på. Vi ser rigtig ofte, at ledere har næsen i arbejdet, selvom de holder ferie. En lederstilling er en særlig position, og det kan være nødvendigt at tjekke mails. Nogle er bedre til at håndtere presset end andre, men chefer skal bare huske, at de kun kan være de bedste ledere for deres medarbejdere, når de selv er i balance,” slutter Mette Mikkelsen af.

Mette Mikkelsen

Erhvervspsykolog • Vest

3065 5485 · mem@amcentret.dk

KONTAKT

Er du nysgerrige på, hvordan du opretholder en balanceret arbejdsbelastning og undgår stress og sygemeldinger? Kontakt os, og hør mere om vores mange ydelser på området.

7 gode råd: Kan du spotte stress hos en kollega?

Når man er ramt af stress, kan det virke umuligt at finde vej ud af den tilstand, man er havnet i. Uanset om stressen skyldes forhold på arbejdet eller i privaten, vil det påvirke vores præstation og sende os ind i en nedadgående spiral. Du har sikkert hørt om de kropslige symptomer masser af gange, men når du skal spotte stress hos dine kolleger, er det i højere grad en ændret adfærd, der afslører, om hverdagen begynder at slå revner. Her får du syv forhold, hvor ændret adfærd kan være tegn på stress.

STRESSFOREBYGGELSE

Kursets formål er at ressourcestyrke din viden om stressforebyggelse og give dig nogle værktøjer som du kan bruge i dagligdagen. Kurset består både af faglig teori, en række cases og en diskussion om relevante situationer fra deltagernes egne arbejdspladser.

MEDARBEJDERSAMTALER

Medarbejdersamtaler er et værktøj for ledere og mellemledere til at skabe dialog, resultater og arbejdsglæde for medarbejderen. For at samtalerne kan fremme kommunikationen mellem lederen og medarbejderen, skal der være et mål med samtalen og en strategi for, hvordan lederen bruger samtalen som styringsredskab. AMC ruster dig som leder til at gennemføre disse samtaler.
Share This