Enemærke & Petersen kommunikerer sig til et bedre arbejdsmiljø

Når vi kommunikerer klart og tydeligt, mindsker vi risikoen for fejl og bliver samtidig mere effektive i vores arbejde. Det er især relevant, når vi formidler vigtige emner inden for arbejdsmiljø, og når vi kommunikerer os til sikker adfærd. Derfor var kommunikation, krop og kerne et af de fire emner, der var i fokus på entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersens årlige supplerende arbejdsmiljøuddannelse.

”Vi gjorde os nogle tanker om, hvordan årets supplerende arbejdsmiljøuddannelse skulle løbe af stablen, og vi kom hurtigt frem til, at det gav bedst mening med en intern uddannelse, hvor vi kan snakke sammen på kryds og tværs og få skabt et netværk. Samtidig gav det os mulighed for at plukke lige præcis de emner, som understøtter vores strategi, målsætning og udfordringer bedst,” fortæller Rikke Kirkebjerg, der er arbejdsmiljøchef i Enemærke & Petersen.

De cirka 60 deltagere blev delt ud i tre grupper, der på skift deltog i tre oplæg om hhv. den funktionelle krop, det gode arbejdsmiljø for nye generationer på arbejdsmarkedet samt kommunikation, krop og kerne. Emnerne var nøje udvalgt til at tage fat i forskellige aspekter af arbejdet i en entreprenørvirksomhed, og dagen sluttede med en fælles workshop om funktionel hjernetræning, der både skulle skabe sammenhold og få medarbejderne til at reflektere over deres samarbejde i hverdagen.

Et bedre arbejdsmiljø med kommunikation, krop og kerne

I en entreprenørvirksomhed er der rigtig meget kommunikation, der skal overleveres fra den ene til den anden til den tredje, og byggelederne skal evne at formidle et præcist budskab til en stor gruppe af mennesker på én gang. Derfor kan der hurtigt opstå misforståelser, hvis ikke man formår at kommunikere klart – og her taler vi ikke kun om ord, men også kropssprog og mimik, forklarer Rikke Boisen, der som stemme- og performancecoach i ArbejdsmiljøCentret afholdt workshoppen sammen med erhvervspsykolog Jesper Bardrum:

”God kommunikation etablerer fælles mål og forståelse, som er vigtige elementer i et godt og sikkert arbejdsmiljø. Derfor sætter Kommunikation, krop og kerne fokus på, hvordan vi fra et psykologisk perspektiv kommunikerer med hinanden. Men kommunikation er ikke kun, hvad vi siger, men også hvordan vi siger det, og derfor kobler vi viden om stemme og kropsbrug på. Noget så simpelt som at stå med hænderne i lommerne, mens man taler, kan jo have kolossal betydning for, hvordan budskabet bliver opfattet,” siger hun.

Supplerende uddannelse i øjenhøjde

I Enemærke & Petersen gav det ifølge Arbejdsmiljøchef Rikke Kirkebjerg genklang at bruge flere forskellige emner til at styrke arbejdsmiljøarbejdet og få medarbejderne til at reflektere i dagligdagen:

”Vi ville rigtig gerne prikke til adfærden og få medarbejderne til at reflektere over, hvad de siger, hvordan de siger det, og hvilke signaler de sender. Vi har især oplevet, at håndværkerne indbyrdes henviser til, hvad der blev sagt på dagen, når de støder på noget i deres hverdag, som kan forbedres med hensigtsmæssig kommunikation – eller bare ved at være bevidst om, hvilken generation modtageren hører til,” fortæller Rikke Kirkebjerg og fortsætter:

”Den fælles workshop om funktionel hjernetræning var supergod til at understøtte pointerne fra det, vi havde lært om kommunikation. Som entreprenørvirksomhed er vores medarbejdere vant til at bruge hænderne, og derfor var aktivitet og læring med bolde en fantastisk måde at forankre budskabet hos lige netop vores medarbejdere. Det var fantastisk at mærke, at både indhold og format var tilpasset vores virksomhed – og det er jo det, man får ud af at vælge en virksomhedstilrettet supplerende arbejdsmiljøuddannelse,” slutter hun.

Kommunikation-med-Rikke

Jesper Bardrum

Organisationspsykolog • Øst

5213 7516 · jeba@amcentret.dk

Rikke Boisen

Prof.bach. ernæring/sundhed • Øst

9340 2200 · sundhed@amcentret.dk

KONTAKT

Er du blevet inspireret af Enemærke & Petersens erfaring med arbejdet med kommunikation? Kontakt os, og hør mere om, hvilke forløb vi kan tilbyde din virksomhed.

Vi ville rigtig gerne prikke til adfærden og få medarbejderne til at reflektere over, hvad de siger, hvordan de siger det, og hvilke signaler de sender. Vi har især oplevet, at håndværkerne indbyrdes henviser til, hvad der blev sagt på dagen, når de støder på noget i deres hverdag, som kan forbedres med hensigtsmæssig kommunikation – eller bare ved at være bevidst om, hvilken generation modtageren hører til

Rikke Kirkebjerg
Arbejdsmiljøchef, Enemærke & Petersen

Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder
Kunder

Hvad skal man overhovedet med supplerende uddannelse?

Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse er et rigtig godt afsæt, når du som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant skal i gang med at tage hånd om dine kollegers sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. Men som arbejdsmiljørepræsentant skal du også tilbydes supplerende uddannelse hvert år for at sikre, at du holder din viden ved lige, og at du tilegner dig netop de værktøjer, der er brug for i din virksomhed. Det er en investering, der betaler sig for hele virksomheden, uanset om man vælger et åbent kursus eller et, der er skræddersyet til virksomheden.

Klar kommunikation, krop og kerne

Klar kommunikation – Krop og kerne Kommunikation kan være en vanskelig størrelse, og det at kommunikere klart, sikkert og tydeligt falder ikke nødvendigvis os alle naturligt. Når kommunikationen ikke leveres hensigtsmæssigt, kan det have en uheldig og i nogle tilfælde endda ødelæggende effekt på overleveringen af budskaber og på det indbyrdes afsender/modtager-forhold. Et vigtigt fundament for et godt arbejdsmiljøarbejde er en hensigtsmæssig og værdiskabende kommunikation, hvor man netop via sin. . .

VIRKSOMHEDSTILPASSEDE KURSER

Der er mange fordele ved at gennemføre virksomhedstilpassede kurser og uddannelser. Blandt andet er uddannelsen målrettet lige præcis jeres behov, og eksempler, opgaver og teori er relevante for jeres medarbejdere. På den måde kan vi styrke anvendelsen ved at inddrage jeres ledelsesprincipper, interne processer eller IT-systemer.
Share This