Får du sovet nok? Du er mindre effektiv, når du går på kompromis med din søvn

De fleste voksne mennesker har brug for at sove et sted mellem 6 og 9 timer i døgnet. Men det er langt fra alle, der får den søvn, de har brug for. Faktisk angiver 2/3 af danskerne, at de er generet af træthed, og cirka 40 procent lider ligefrem af søvnproblemer. Og det går ud over vores produktivitet, helbred og stressniveau, fortæller cand.scient. Stine Ege Qwist, der angiver øget arbejde som en af årsagerne til den ringere søvnkvalitet.

Nok føler vi os mere effektive, når vi får svaret på et par mails inden sengetid, men det grænseløse arbejde kan have store konsekvenser, hvis det går ud over vores søvn. Får du ikke sovet nok, er din hukommelse stærkt udfordret, fordi din hjerne ikke har haft tid til at bearbejde nye indtryk og ny viden, og du får sværere ved at koncentrere dig, hvilket betyder, at du bliver mindre produktiv og laver flere fejl. Nogle studier anslår endda, at nedsat produktivitet pga. træthed svarer til 7,8 dage årligt per fuldtidsbeskæftigede.

Mens du sov

”Søvn er både en fysiologisk og psykologisk proces, der påvirkes af stimuli fra omgivelserne, og som restituerer hele din krop,” fortæller Stine Ege Qwist, der til daglig rådgiver virksomheder om, hvordan medarbejdernes sundhed øger produktiviteten. Hun forklarer, at en nattesøvn foregår i en række cykler af 90 minutters varighed:

”I de første søvn-cykler er det i høj grad kroppens fysiologiske funktioner, der bliver restitueret. Først på natten har vi flest perioder med dyb søvn, hvor kroppen genopbygges, og muskler og sener vedligeholdes. Senere på natten er det primært de mentale funktioner, der behandles –  særligt i REM-søvnen, som vi har mest af sidst på natten. Søvnen styres i høj grad af hormonet melatonin, som hjælper os med at tilpasse vores indre ur om natten. Produktionen, der er styret af lys – eller nærmere manglen på samme – har betydning for, hvor træt du føler dig. Arbejder du ved din computer sent om aftenen, falder din melatoninproduktion, fordi du bliver påvirket af skærmlyset.”

En anden god grund til at få sovet om natten er den cerebrospinalvæske, der hver nat skyller igennem din hjerne for at fjerne affaldsstoffer. Når du sover, skrumper hjernen, hvilket gør gennemskylningen mere effektiv, end hvis du er vågen. Som natarbejder er det altså yderst vigtigt at tage imod de lovpligtige helbredsundersøgelser, du skal tilbydes minimum hvert tredje år.

Stress påvirker søvn

Stine Ege Qwist fortæller også, hvordan det bliver mere og mere tydeligt, i hvor høj grad stress og søvn påvirker hinanden:

”Søvnen er meget letpåvirkelig, og der skal kun meget små påvirkninger til, før vi får problemer med at falde i søvn eller at sove igennem. Derfor er det heller ikke underligt, at mange mennesker, der arbejder med psykisk belastende arbejde, eller ledere, der bærer et stort ansvar, lider af søvnproblemer,” fortæller Stine Ege Qwist, der forklarer, at mængden af stresshormoner omvendt øges, hvis du sover for lidt, og det kan bl.a. resultere i forhøjet blodtryk og overvægt.

”I disse år ser vi mange arbejdspladser, hvor mangel på søvn går ud over produktiviteten. Når vi gennemfører sundhedstjek i virksomheder, er det alt fra nat- og skifteholdsarbejdere til kontormedarbejdere og ledere, der har brug for at blive mindet om, hvor vigtig søvnen er for, at de kan udføre deres arbejde ordentligt – og stadig har energi, når arbejdsdagen slutter.”

Stine Ege Qwist

Cand.scient. i idræt

9340 2203 · seqw@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere om, hvordan du kan arbejde med søvn blandt dine medarbejdere? Kontakt os, og hør mere om, hvordan du åbner op for emnet.

7 gode råd: Kan du spotte stress hos en kollega?

Når man er ramt af stress, kan det virke umuligt at finde vej ud af den tilstand, man er havnet i. Uanset om stressen skyldes forhold på arbejdet eller i privaten, vil det påvirke vores præstation og sende os ind i en nedadgående spiral. Du har sikkert hørt om de kropslige symptomer masser af gange, men når du skal spotte stress hos dine kolleger, er det i højere grad en ændret adfærd, der afslører, om hverdagen begynder at slå revner. Her får du syv forhold, hvor ændret adfærd kan være tegn på stress.

HELBREDSKONTROL FOR NATARBEJDERE

Ansatte, der arbejder mindst 300 timer om året i tidsrummet 22.00 til 05.00, og medarbejdere, der udfører mindst tre timers arbejde i samme tidsrum, skal have tilbudt helbredskontrol  for natarbejdere minimum hvert tredje år. Er man med i Industriens overenskomst, er det minimum hvert andet år. Tilbuddet om helbredskontrol for natarbejdere skal gives, fordi det er en belastning for helbredet at være vågen i nattetimerne - og sove om dagen. Det er helt valgfrit, om man som medarbejder vil tage imod tilbuddet, men det er lovpligtigt at få det tilbudt.

SUNDHEDSTJEK

Er I interesserede i at give jeres medarbejdere en status på, hvordan det står til med helbredet, er der nu mulighed for at booke vores arbejdsmiljøsygeplejerske til et sundhedstjek på virksomheden. Tjekket indeholder eksempelvis måling af fedtprocent, BMI, blodtryk og kolesterol i blodet. Vi tilbyder veludviklede programmer, der kan give et klart billede af den enkelte medarbejders helbredstilstand. Undersøgelserne danner grundlag for en samtale om, hvad den enkelte kan gøre for at fremme egen sundhed. Meget kan man nemlig selv ændre - og dermed forebygge typiske livsstilssygdomme.
Share This