Gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Når du arbejder hjemmefra, er det afgørende, at du både fysisk og mentalt skaber de bedste rammer for dig selv, så du får det bedste ud af hverdagen derhjemme – både arbejdsmæssigt og personligt. Her får du en række råd til, hvordan du bedst holder dig sund mentalt og fysisk, som du kan tage i brug med det samme.

1: Skab rutiner og struktur i din hverdag i det omfang, du kan. De hjælper dig med at navigere gennem dagens forskellige faser: arbejde, pause, fritid etc. Rutinerne er afgørende for, at du kan fokusere, når du skal, og du får de pauser, du har behov for.

2: Prioriter din søvn, så du får sovet op mod 7-8 timer hver nat. Her vil du mærke en stor forskel på din mentale sundhed, i forhold til hvis du sover væsentligt færre timer. Prøv desuden at undgå at sove længere end du plejer og at tage powernaps i løbet af dagen, da begge dele kan forstyrre din naturlige søvn.

3: Få dine tre daglige hovedmåltider, og husk gerne dine mellemmåltider for at opbygge et stabilt blodsukker. På den måde opretholder du et stabilt energiniveau til hele dagen. Husk dog at være opmærksom på mængderne, hvis du bevæger dig mindre, end du plejer. Der skal også være plads til hygge, så længe du hovedsageligt spiser fornuftigt.

4: Hold aktive pauser fra skærmarbejdet, hvor du får bevæget dig. Det kan være alt fra en rask gåtur (gerne mens du lufter ud derhjemme) til et træningspas på stuegulvet. Det vigtigste er, at du får bevæget dig:

Inspiration til bevægelse ved hjemmearbejde

5: Indret din arbejdsplads bedst muligt efter forholdene. Vi anbefaler først og fremmest, at du varierer din arbejdsstilling i løbet af dagen. Derudover skal du også være opmærksom på følgende: Ved tastearbejde skal bordet give god støtte til dine underarme, så du ikke ”hænger” i skulderen eller bøjer overkroppen forover. Sørg for at bordpladen giver dig god og uhindret plads omkring skærm, tastatur og mus, så du kan flytte rundt på udstyret og dermed variere din arbejdsstilling. Stå op og arbejd som en variation, hvis du har mulighed for det. Den stol du sidder på, skal først og fremmest give dig støtte i ryggen. Er den der ikke umiddelbart, så brug en pude. Kan dine fødder ikke nå gulvet, så brug en fodskammel eller anden løs genstand til at hvile fødderne på. Benyt et løst tastatur og mus, så du kan placere skærmen på din bærbare pc 50-70 cm fra dine øjne. Placer skærmen i højde med dine øjne og let vinklet bagover, så du sidder med rank nakke. Brug bøger/kasse/andet til at få skærm op i højden.

Du kan hente de fem råd til en sund hjemmearbejdsdag i pdf her, så du nemt kan dele budskabet blandt dine hjemmearbejdende medarbejdere. God arbejdslyst!

Hanne Mølgaard

Ergoterapeut • Øst

6137 0356 · hm@humanhouse.com

KONTAKT

Oplever du udfordringer i forbindelse med de ændrede forhold i hverdagen på hjemmearbejdspladsen? Kontakt os, vi står klar til at hjælpe med gode råd, øvelser og hjælpemidler.

ERGONOMI OG SUNDHED

Ergonomi og sundhed er to nært beslægtede fagområder, som begge i høj grad påvirker medarbejdernes korte og langsigtede evne til at møde frisk på arbejdet. Der er krav til arbejdspladsen om at forbygge negative påvirkninger fra virksomhedens eget arbejdsmiljø, men der er ikke samme tradition for, at virksomheden blander sig i medarbejdernes sundhed, når det kommer til deres egen adfærd i privatsfæren – f.eks. i forhold til kost, motion og søvn.

KONTORERGONOMI

Mange medarbejdere, der arbejder ved computer i længere tid ad gangen, overbelaster deres muskelfibre og oplever derfor at få smerter i nakke, skuldre, lænd, albuer eller håndled – og det kan nemt blive dyrt i nedsat produktivtet og sygemeldinger. Heldigvis kan den rigtige indretning af arbejdspladsen fjerne generne igen, og forebyggende indsatser kan endda reducere risikoen for, at de overhovedet opstår.

Share This