Kom op at stå: Der er meget at vinde ved at hæve skrivebordet

Hvorfor stå op, når man kan sidde ned? Det er fristende at placere sig mageligt i sin bløde og behagelige kontorstol, når du skal fordybe dig i dit arbejde foran skærmen, men mageligheden er desværre ikke sund for kroppen i det lange løb. Det er derfor vigtigt, at du sørger for variation i dine arbejdsstillinger, hvis du dagligt har et stillesiddende job f.eks. ved skrivebord. Her får du gode input til, hvorfor du skal stå op ved skrivebordet, og hvordan det bliver en naturlig del af din arbejdsrutine at hæve skrivebordet.

Mange af os er heldige at være udstyret med top-tunede hæve/sænkeborde på vores arbejdsplads, men vi glemmer ofte at gøre brug af netop hæve-funktionen. Og det er en skam, for der er utroligt meget at vinde, hvis man har fokus på at bryde med den traditionelle siddende arbejdsstilling ved skrivebordet. Fysioterapeut og MA i sundhedspædagogik ved ArbejdsmiljøCentret Anne Jacobsen oplister hurtigt en række uheldige bivirkninger ved stillesiddende arbejde, når man spørger hende, hvorfor det er så vigtigt, at vi letter os fra kontorstolen.

”Ganske få ændringer i vores stillesiddende arbejdsadfærd kan i høj grad være med til at forebygge, at vi får smerter, og samtidig får vi en bedre forbrænding. At stå op bidrager også positivt til at styrke knogler, og så kan det uden tvivl føre et højere energiniveau og generel højere fysisk velvære med sig, hvis vi varierer vores arbejdsstillinger og udfordrer vores stillesiddende kontor-adfærd,” siger Anne Jacobsen.

Få og overskuelige vaneændringer kan altså have en ganske betydelig effekt på dit almene velvære og din sundhed, så at have et øget fokus på din fysiske aktivitet i arbejdstiden kan virkelig give et stort og positivt afkast med få tiltag. Når du bliver bevidst om de mange åbenlyse fordele, der er ved at stå op ved skrivebordet, bliver det muligvis også nemmere at huske dig selv på rent faktisk at skubbe stolen til side og rejse dig foran pc’en.

Vi har derfor samlet en håndfuld af Anne Jacobsens gode grunde til, at vi kommer op at stå, når vi er på arbejde samt gode råd til, hvordan du får det indarbejdet i din arbejdsrutine at stå op:

5 gode grunde til, at du skal hæve skrivebordet

1: Øg stofskiftet ved at variere dine arbejdsstillinger. Når du står op, bruger du aktivt flere af kroppens store muskelgrupper, og det kræver mere energi, end når du sidder ned. Så selvom du står stille foran skærmen, holder du gang i din forbrænding og omsætter mere energi.

2: Når du står op, er der en øget belastning på dine ben og din kernemuskulatur i langt højere grad, end når du sidder ned på en stol, hvor dine muskler ikke er aktiverede. Belastningen ved at stå op påvirker dine knogler positivt og styrker dem, så du bl.a. forebygger osteoporose – det, vi også kender som knogleskørhed.

3: Når du har fokus på at variere din arbejdsstilling ved skrivebordet, er du med til at forebygge smerter i din krop. Det slider mindre på kroppen, når den ikke konstant befinder sig i samme stilling, og netop stillesiddende arbejde belaster kroppen i særlig grad og kan resultere i smerter i bl.a. lænd, skuldre og nakke. Så gør kroppen og dig selv en tjeneste ved at stå op ind i mellem, og reducer risikoen for arbejdsstillingsrelaterede smerter.

4: Mange føler, at når de virkelig skal koncentrere sig om noget, er det nødvendigt at sidde ned. Men det er en vane, du kan bryde. Det er vores mindset, der spiller os et puds, for i skolen har vi som børn lært, at vi skal sidde ned for at koncentrere os. Det kræver tilvænning og øvelse at stå op, når du arbejder, men prioriter det, så vil du snart opleve, at behovet for at sænke skrivebordet – også ved tænketunge opgaver – bliver mindre og mindre.

5: Gør det til en vane, at dit skrivebord altid er hævet som udgangsposition, og gør det på den måde til et aktivt valg, at du sænker bordet og sætter dig på stolen. Du vil muligvis opleve, at det er langt mere vanedrevet, end det er et decideret behov, når du placerer dig på stolen foran skærmen fremfor at blive stående.

Anne Jacobsen

Fysioterapeut • Øst

9340 2202 · anjc@amcentret.dk

KONTAKT

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan du sikrer, at de ergonomiske forhold er i orden på din arbejdsplads? Kontakt os, og hør mere.

Det funktionelle kropstjek

Det funktionelle kropstjek er et dialogbaseret værktøj, der gør medarbejderen bevidst om egne fysiske ressourcer. Formålet er at kortlægge eventuelle arbejdsmiljøudfordringer, som kan opstå i jobbets funktioner, og at bruge den viden til at skabe dialog om, hvordan virksomheden kan arbejde forebyggende. Når der tages hånd om udfordringerne, påvirker det nemlig ikke kun den enkeltes trivsel, men øger også effektiviteten i hverdagen. Selvom den forebyggende indsats tager afsæt i den enkeltes aktuelle situation, giver det funktionelle kropstjek samtidig virksomheden et værdifuldt billede af de udfordringer og belastninger, der er til stede på arbejdspladsen.

ERGONOMI OG ADFÆRD

Smerter i muskler og skelet er den arbejdsmiljøudfordring, næstflest døjer med i Danmark. Samtidigt har Danmark delt sig i et A- og B-hold med hensyn til sundhed, og selv om mange virksomheder og ledere helst ikke vil tale om sundheden, så betaler de indirekte via sygefravær og nedsat arbejdsevne i dagligdagen. Det er udgangspunkter for uddannelsen i ergonomi og adfærd.

KONTORERGONOMI

Mange medarbejdere, der arbejder ved computer i længere tid ad gangen, overbelaster deres muskelfibre og oplever derfor at få smerter i nakke, skuldre, lænd, albuer eller håndled – og det kan nemt blive dyrt i nedsat produktivtet og sygemeldinger. Heldigvis kan den rigtige indretning af arbejdspladsen fjerne generne igen, og forebyggende indsatser kan endda reducere risikoen for, at de overhovedet opstår.
Share This