Stress og søvn - hvad kan du selv gøre?

Mange oplever en klar sammenhæng mellem søvnkvalitet og stress. Stress kan f.eks. føre til søvnforstyrrelser, og dårlig eller manglende søvn kan gøre dig mere modtagelig over for stress. Derfor er et større fokus på en sammenhængende og god nats søvn gavnligt for forebyggelse og reducering af stress.

Søvn er vigtigt for at give kroppen ro og næring til restitution og opbygning af et mentalt og fysisk godt helbred. Gode rammer og vaner kan forbedre din søvn og give dig det fysiske og mentale overskud, som kan forebygge og reducere stress. Se her, hvad du selv kan gøre for at forbedre din søvn.

Rikke Boisen

Projektleder sundhed • Øst/Vest

9340 2200 · sundhed@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere om, hvordan søvn, kost og fysisk aktivitet påvirker stress? Kontakt os for mere viden.

Stress og kost – hvad kan du selv gøre?

Stress påvirker både hormonbalancen og en eventuel forekomst af forhøjet kolesterol. Med et stabilt blodsukker sikrer du, at kroppen får god og vedvarende energi, og derved skaber ud et godt fundament for hormonel balance. Du bør begrænse mængden af mættet fedt for at minimere risikoen for forhøjet kolesterol, og forsøg at minimere indtaget af koffein, da dette har en negativ virkning på stresshormonet kortisol. Se alle de gode råd om, hvordan du gør kosten til en del af en stressforebyggende livsstil.

Hvordan undgår man smerter på jobbet

En af de største risikofaktorer for arbejdsrelateret sygefravær i Danmark er smerter i kroppen. Og det koster penge, hver gang en medarbejder har ondt i bevægeapparatet – rigtig mange penge! Ikke alene kan smerter på jobbet føre til kroniske smerter og nedslidning, men allerede når en medarbejder tager på arbejde på trods af smerter i kroppen, er produktiviteten stærkt dalende. Heldigvis er der flere metoder til at undgå smerte på jobbet.

Får du søvn nok?

De fleste voksne mennesker har brug for at sove et sted mellem 6 og 9 timer i døgnet. Men det er langt fra alle, der får den søvn, de har brug for. Faktisk angiver 2/3 af danskerne, at de er generet af træthed, og cirka 40 procent lider ligefrem af søvnproblemer. Og det går ud over vores produktivitet, helbred og stressniveau, fortæller cand.scient. Stine Ege Qwist, der angiver øget arbejde som en af årsagerne til den ringere søvnkvalitet. Nok føler vi os mere effektive, når vi får svaret på et par mails inden sengetid, men det grænseløse arbejde kan have store konsekvenser, hvis det går ud over vores søvn.
Share This