Værktøj til ledere: Sådan får du medarbejderne godt tilbage på arbejdspladsen

Coronakrisen har vendt op og ned på de faste rutiner. Derfor står mange ledere i en særlig situation nu, hvor de skal modtage medarbejderne tilbage på arbejdspladsen. Jesper Bardrum er organisationspsykolog i ArbejdsmiljøCentret, og han har sammen med Ole Joensen, som er organisationspsykologisk konsulent i ArbejdsmiljøCentret, udarbejdet et værktøj, som skal hjælpe ledere i små og mellemstore virksomheder med at håndtere tilbagevendte medarbejdere, som har vidt forskellige forventninger til at vende tilbage til arbejdspladsen.

Den arbejdsplads, du vender tilbage til efter krisen, er ikke som før. Virksomheden har forandret sig, vores måde at være sammen med hinanden på har forandret sig, og den enkelte medarbejder har måske også forandret sig. Derfor er udgangspunktet for det nye værktøj at give ledere en klar forståelse af, at der er tale om en overgangsperiode, når medarbejderne vender retur, fortæller Jesper Bardrum:

”Det vil være uheldigt, hvis lederen forventer, at når medarbejderne kommer tilbage, kan vi køre videre som før. Det er ikke tilfældet. Den normale rutine er blevet brudt under nedlukningen, men krisen har varet så tilpas længe, at de fleste medarbejdere har fundet nye rutiner. Som leder er det relevant at zoome ind på, hvilke erfaringer medarbejderne har gjort sig i dette skift, for at I sammen kan udvælge det bedste fra begge tider og inkorporere det i ’det nye normal’ på arbejdspladsen.”

For at hjælpe ledere til at håndtere overgangsituationen har ArbejdsmiljøCentret udarbejdet et videnskatalog og tre letanvendelige værktøjer, som giver et holistisk billede af medarbejderens situation. Tilsammen giver de tre værktøjer en række håndgribelige retningslinjer til arbejdspladsen, som skal være med til at sikre trivsel blandt alle medarbejdere.

Første værktøj: Tjekliste til inspiration
For at kunne hjælpe medarbejderne godt tilbage på arbejde og tage højde for deres forskellige forventninger og behov, indeholder første værktøj en tjekliste til ledergruppen. Temaerne i tjeklisten dækker tilsammen centrale aspekter af medarbejderens situation under hjemsendelsen og i forbindelse med genåbning af arbejdspladsen:

”Formålet med tjeklisten er, at I som ledergruppe gennemgår hvert punkt og forholder det til jeres situation på arbejdspladsen og til medarbejderne,” forklarer Jesper Bardrum og fortsætter:

”Nogle kan komme tilbage med smerter fra dårlige arbejdsstillinger hjemme, mens andre har forbedret deres fysiske tilstand, fordi de har haft god tid til at lave bedre måltider eller dyrke motion. Så det hele er heldigvis ikke sort, og der kan være nogle positive konsekvenser, som også er vigtige at få talt om.”

Andet værktøj: Samtale mellem leder og medarbejdere
Værktøj nummer to skal facilitere en 1:1-samtale mellem lederen og medarbejderen med spørgsmål, som udspringer af temaerne i videnskataloget:

”Som leder kan du spørge ind til, hvilke erfaringer medarbejderen har gjort sig de sidste måneder, og hvilke kompetencer medarbejderen har opøvet. Ud fra et psykologisk synspunkt er det vigtige spørgsmål, fordi det er der, medarbejderen skal italesætte sine egne strategier, og I sammen kan have en dialog om, hvordan medarbejderen har klaret sig godt igennem krisen og kan fortsætte på samme gode måde.”

Tredje værktøj: Dialogproces om gode leveregler
Det sidste værktøj skal hjælpe lederen til at sikre, at hele teamet i samarbejde får etableret gode leveregler på arbejdspladsen.

”Værktøjet indeholder en procesbeskrivelse til lederen om, hvordan du arbejder med en gruppe, hvordan du fordeler grupperne, hvordan du stiller spørgsmål, og hvordan du til sidst samler op. Som en hjælp til processen indeholder værktøjet også dialogkort, som medarbejderne kan tale ud fra. Målet er, at når teamet har været igennem de spørgsmål, står du som leder tilbage med data, som man kan kalde for ’de gode leveregler for vores arbejdsplads’,” forklarer Jesper Bardrum.

Forskel på medarbejderen før og efter krisen
Når der er så stort fokus på medarbejdernes tilbagevenden til arbejdspladsen, skyldes det, at der faktisk er en sandsynlighed for, at dine medarbejdere har lært noget undervejs i krisen, og dermed har deres holdninger til det gode arbejdsliv måske taget en drejning.

Derfor skal værktøjet hjælpe lederen til at forstå forandringerne og forskellighederne i medarbejdergruppen. For Jesper Bardrum er det en vigtig pointe:

”Et af de vigtigste punkter i at bruge værktøjet er, at du som leder forstår, at dine medarbejdere reagerer på meget forskellige måder. Er du ikke opmærksom på det, er der en risiko for, at virksomheden ikke får en god opstart, at medarbejderne ikke trives, når de kommer tilbage, og at du som leder ikke trives med dine opgaver. Og så opstår der en række nye problemer, som virksomheden skal kæmpe med,” slutter han af.

Om projektet

Værktøjet er finansieret af Velliv Foreningens Akutpulje, som bl.a. støtter projekter, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at styrke den mentale sundhed blandt medarbejderne og sørge for, at de kommer godt tilbage til hverdagen på arbejdspladsen efter coronakrisen.

Jesper Bardrum

Organisationspsykolog • Øst

5213 7516 · jeba@amcentret.dk

Ole Joensen

Org. psyk. konsulent • Øst

4099 2050 · oj@amcentret.dk

KONTAKT

Ønsker du at høre mere om, hvordan du bedst får medarbejderne tilbage på arbejdspladsen? Eller har du spørgsmål til de tre værktøjer? Så er du meget velkommen til at kontakte os.

> HENT DE TRE VÆRKTØJER HER

 

COVID-19: Hotspot-gennemgang af storrumskontor

Storrumskontorer kan være et potentielt hotspot i forhold til COVID-19. Tag på tour med Karina Haasum, når hun viser rundt på vores kontor i Søborg og forklarer, hvordan den lokale arbejdsmiljøgruppe arbejder med at forebygge smittefare ved COVID-19.

Indretning af kontorarbejdspladsen og COVID-19

Biologisk arbejdsmiljø er for alvor kommet på dagsordenen, nu hvor vi alle har ansvar for at mindske risikoen for smittespredning mellem os selv og vores kolleger. Netop sammenhængen mellem smittespredning og indretning af vores kontorer er et område, som mange mangler viden om, og som måske er blevet glemt lidt i indretningen af mange nye kontorer. Screening af arbejdspladsen er vejen frem, hvis du skal danne dig et overblik over alle potentielle smittekilder og minimere smitterisikoen.

Tilbage på arbejdspladsen: Sammenhold på afstand

Arbejdspladserne genåbner, og mange af os kan endelig møde ind blandt kolleger igen. Det er for mange både tiltrængt og glædeligt, men det giver også nye udfordringer og bekymringer, for hvordan formår vi at forene den nødvendige fysiske distance med det kollegiale og sociale sammenhold?
Share This