Det er sjovere at gå på arbejde, hvis man ikke har ondt


Kan det nu virkelig også passe, at det skal være en fornøjelse at gå på arbejde? Ja, siger Tine Brodersen, der er fysioterapeut i ArbejdsmiljøCentret, for når medarbejderne ikke får hovedpine og smerter i ryg og nakke af at være på arbejde, falder sygefraværet markant. Det var tilfældet i Retten i Hjørring, hvor Tine i december 2016 rådgav om kontorergonomi. Retten i Hjørring bad i slutningen af 2016 ArbejdsmiljøCentret om . . .

Læs Mere

Kan kunst gøre dig til en bedre leder?


Et styks cand.merc.(psyk.) tilsat en god portion erhvervsøkonomi og en kreativ tilgang til lederudvikling. Sådan lyder opskriften på Christopher Lehnschaus vej til ArbejdsmiljøCentret, hvor han fra 1. august har været med til at drifte rådgivningen inden for organisationsudvikling og udvikle vores egen ledelsesrådgivning. For Christopher er der ingen tvivl om, at der er meget at vinde ved at inddrage metoder fra kunstens verden i den måde, man . . .

Læs Mere

”Vi skal kende byggepladserne på alle ledder og kanter”


Når tømrerhvervet løber i familien, ligger det lige til højrebenet, at det også er det, man selv skal være. Sådan var det i hvert fald for Jesper Klevang Thomsen, der nåede at arbejde på store byggepladser i flere år, inden han også valgte at uddannede sig til fysioterapeut. De to grene har vist sig at være en yderst brugbar kombination i forhold til at rådgive om sikkerhed og arbejdsmiljø på . . .

Læs Mere

5 gode råd: Sådan trives du i storrumskontoret


Du kender det. Chefen, der råber sin besked til medarbejderen i den anden ende af lokalet. Sidemanden, der konstant har højlydte telefonsamtaler med sine kunder. Og kollegerne, der diskuterer ferien til Kreta lige ved siden af dit skrivebord. I de øjeblikke kan det være svært at huske, at der rent faktisk er masser af fordele ved at sidde i storrumskontoret – for det er der. Intern viden flyder langt nemmere, . . .

Læs Mere

”Jeg møder kunderne med et stærkt team i ryggen”


Trivsel og effektive arbejdsgange. Det er det, der får erhvervspsykolog Sara Lundhus til at sparke dynen af hver morgen. Den første juni tiltrådte hun i ArbejdsmiljøCentret i Randers, hvor hun fremover skal optimere procesforløb og ledelse sammen med det øvrige team af psykologer. Sara kommer med en bred erfaring fra arbejdsmiljøverdenen. Hun har tidligere været ekstern lektor på Aalborg Universitet, selvstændig erhvervspsykolog, arbejdet på Arbejdsmedicinsk klinik på Regionshospitalet Viborg. Herudover . . .

Læs Mere

Med arbejdsmiljøet som kerneforretning


Mens arbejderne gik på barrikaderne for at fejre den internationale kampdag den 1. maj, stimlede vi i ArbejdsmiljøCentret sammen for at hilse på vores nye kollega. Gå-på-modet var bestemt ikke til at tage fejl af hos Kristina Kragelund, der glæder sig til at kaste sig ud i nye udfordringer i arbejdsmiljøet, som autoriseret erhvervspsykolog. Kristina er nyeste skud på stammen af en længere række nyansatte i ArbejdsmiljøCentret. Denne gang er . . .

Læs Mere

DEBAT PÅ P1: Kan selvledelse give stress?


Gennem mange år har fokus på individet og selvledelse vundet indpas som normen på de danske arbejdspladser. Men ifølge cand.psych. Tue Isaksen er den nu kørt så langt ud, at de negative konsekvenser – såsom stress – overdøver de positive. Det er derfor tid til, at bevæge sig mod mere synlige ledelsesroller. Det diskuterede han med iværksætter Jonathan Løw og forfatter Alexander Kjerulf i P1-programmet Kejser den 19. april. . . .

Læs Mere

AMC og Roskilde Kommune fortsætter samarbejdet


ArbejdsmiljøCentret og Roskilde Kommune har gennem mange år haft et nært samarbejde, og med en nyligt indgået rammeaftale om arbejdsmiljørådgivning på alle områder er samarbejdet blevet endnu stærkere. Med sine 82.000 borgere og 7.000 medarbejdere er Roskilde Kommune Region Sjællands største kommune. Det betyder mange varierende opgaver og funktioner, der alle har sine særlige arbejdsmiljøudfordringer. Derfor har ArbejdsmiljøCentret og Roskilde Kommune per 1. marts indgået en ny rammeaftale. . . .

Læs Mere

ARBEJDSMILJØ TÆNKES IND HOS MIDTTRAFIK


ArbejdsmiljøCentret har over en årrække givet Midttrafik rådgivning i forhold til deres callcenter i Højbjerg. Funktionsleder Merete Lundgård Nielsen udtaler, at medarbejderne gang på gang har givet udtryk for, at de er meget begejstrede for den nye indretning og det forbedrede arbejdsmiljø/lydniveau. Rådgivningen tog udgangspunkt i en udredning af indeklima- og støjproblemer i callcentret. Callcentret tager sig af opkald fra borgere angående bestilling af Flextur, handicapkørsel og teletaxa. Problemerne bestod bl.. . .

Læs Mere

FORSTYRRELSER I ET STORRUMSKONTOR


Er de associationer, du får fra ordet støj forskellige fra dem, du får fra forstyrrelser? Hvis ja, er du ikke alene. Noget tyder nemlig på, at mange opfatter forstyrrelser som noget, der er lettere at håndtere end støj. Noget man i et storrumskontor relativt nemt kan ændre på. Det hænger sammen med, at forstyrrelser er relateret til adfærd og den måde, arbejdet er organiseret på.  Cowi gennemførte i 2011 i samarbejde . . .

Læs Mere