TRIVSELSUNDERSØGELSER

En trivselsundersøgelse tager temperaturen på, hvordan medarbejdere og ledelse har det med at være på arbejdspladsen. Undersøgelsen giver et tydeligt billede af trivslen  eller det modsatte  og I får samtidig et redskab, som I efterfølgende kan benytte i en målrettet dialog om de udfordringer, undersøgelsen eventuelt afdækker.

Trivselsundersøgelsen afdækker alle de områder, der er vigtige for at sikre trivslen på en arbejdsplads. Er I en lille arbejdsplads med få medarbejdere, afdækkes trivslen ofte via individ- eller gruppeinterviews foretaget af en af vores erhvervspsykologer. Hvis I er en større arbejdsplads med mange medarbejdere, benytter vi spørgeskemaer, som er videnskabeligt baseret inden for psykisk arbejdsmiljø.

Tænk processen grundigt igennem

For at I får mest muligt ud af en trivselsundersøgelse, er det vigtigt at tænke hele processen grundigt igennem, idet hver lille beslutning har betydning for det endelige resultat. Nogle af de spørgsmål, der skal besvares er: Hvordan underopdeler vi, hvis vi er en stor arbejdsplads, så vi får afdelingsrelevante svar? Hvordan forholder vi os til anonymitet? Hvordan sikrer vi så høj en svarprocent som muligt? Hvordan arbejder vi med resultaterne?

Sådan kunne en model se ud

Psykisk arbejdsmiljø rummer følsomme områder, og derfor er det vigtigt at have os med i hele processen. En model for vores andel, som vi har gode erfaringer med, ser sådan ud:

  • Indledende rådgivning
  • Intromøde for medarbejderne
  • Kortlægning (interviews el. spørgeskema)
  • Præsentation af resultater for medarbejderne
  • Proceskonsultation

Mange sætter pris på, at det er os som eksterne konsulenter, der introducerer konceptet og forløbet omkring en trivselsundersøgelse, og at vi også præsenterer resultaterne bagefter. Det giver projektet vægt, svarprocenten bliver højere, og vi vil kunne svare på spørgsmål om undersøgelsen og om, hvad der efterfølgende skal ske.

Pernille Thau

Chefkonsulent, sundhed

3172 7812 · pt@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere om trivselsundersøgelser? Kontakt os, og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.

·

·

·

Ekstern tovholder hos Holm & Halby

Det startede som et samarbejde om APV’en, men Holm & Halby kunne godt se idéen i at spare interne ressourcer og samtidig have adgang til ekspertviden. Derfor udviklede samarbejdet sig stille og roligt, og i dag er AMC ekstern tovholder og koordinator på laboratorieudbyderens arbejdsmiljøarbejde. Det letter både det administrative for arbejdsmiljøorganisationen og giver sikkerhed for, at virksomheden hele tiden er på forkant med arbejdsmiljøet.

Knauf Danogips satser på seriøs sikkerhedsindsats

Topledelsen i Knauf Danogips har taget en beslutning om en seriøs indsats på arbejdsmiljøarbejdet med sikkerhed som det primære indsatsområde. ”Det tager tid og koster penge, ja, men det er det hele værd,” fortæller sikkerheds- og vedligeholdelseschefen. Fire gange årligt udfører AMC sikkerhedsrunderinger på fabrikken fra som en del af deres arbejdmiljøledelsessystem, og det giver konstant fokus på forebyggelse og styring af risici.

Valg af arbejdsmiljørepræsentant

Har du helt styr på valget til arbejdsmiljøorganisationen? Hvem kan vælges, hvem har stemmeret, og hvad siger loven om formerne? Her kan du læse en guide til, hvordan valget skal foregå, og hvilke muligheder der findes. Vidste du f.eks., at arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse træder i kraft allerede fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren eller organisationen kender valgresultatet, selv hvis funktionen først indtrædes senere?