ULYKKESFOREBYGGELSE

Det bedste værn mod ulykker er at have en klar politik og et organiseret arbejdsmiljøarbejde med løbende risikovurdering. Sagt med andre ord: Arbejdsulykker skal undgås gennem forebyggelse, og god forebyggelse forudsætter, at I forholder jer kritisk til arbejdsfunktionerne i jeres virksomhed og undersøger, om der er situationer, hvor det kan gå galt.

Det er også vigtigt, at I forholder jer kritisk, når der gennemføres ændringer i arbejdet, ved indførelse af nye maskiner, redskaber og lign. Alle arbejdspladser skal være indrettet korrekt, og der skal være tydelige retningslinjer.

Hvilke arbejdsområder kan indebære en risiko?

  1. Maskiner og tekniske hjælpemidler
  2. Kemiske stoffer og produkter
  3. Psykisk arbejdsmiljø, herunder vold og trusler
  4. Ergonomi, herunder tunge løft
  5. Støj og vibrationer
  6. Gravides arbejde
  7. Varme/kulde, elektromagnetisk stråling
  8. Mikroorganismer

Sådan foregår det

En indsats begynder som regel med en kortlægning af de konkrete risici på den pågældende arbejdsplads. Det følges op af en kvalificeret rådgivning om de væsentlige risici, en prioritering og en vurdering af mulighederne for at minimere dem.

Sammen med virksomheden udarbejder vi handlingsplaner for, hvordan arbejdsforholdene kan tilrettelægges og arbejdspladsen indrettes, så de uheldige/farlige forhold kan undgås. Resultat: Et godt beredskab, hvis ulykken til trods for forebyggelse alligevel skulle ske.

konsulenter

Ole Ryssel Rasmussen

Teknisk og strategisk arbejdsmiljø

Chefkonsulent

2252 7855 · or@amcentret.dk
konsulenter

Peter Sunesen

Teknisk arbejdsmiljø

Seniorkonsulent

3125 4032 · ps@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere om ulykkesforebyggelse? Kontakt os, og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.

Sikkerhedskultur i top – ulykker i bund

Det er ikke ligefrem billigt, når der sker ulykker, og 2016 var et træls år hos jern- og metalvirksomheden JKF Industri på den front. Kulminationen kom, da det ulykkesrelaterede sygefravær svarede til konstant at have en medarbejder sygemeldt. Ulykkeskurven skulle knækkes med det samme – men hvordan gør man lige det? Med ArbejdsmiljøCentrets hjælp er det ulykkesrelaterede sygefraværet nu nedbragt med 90 procent.

VALG AF ARBEJDSMILJØREPRÆSENTANT

Har du helt styr på valget til arbejdsmiljøorganisationen? Hvem kan vælges, hvem har stemmeret, og hvad siger loven om formerne? Her kan du læse en guide til, hvordan valget skal foregå, og hvilke muligheder der findes. Vidste du f.eks., at arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse træder i kraft allerede fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren eller organisationen kender valgresultatet, selv hvis funktionen først indtrædes senere?

OVERBLIK MED ARBEJDSMILJØLEDELSE

Topledelsen i Knauf Danogips har taget en beslutning om en seriøs indsats på arbejdsmiljøarbejdet med sikkerhed som det primære indsatsområde. ”Det tager tid og koster penge, ja, men det er det hele værd,” fortæller sikkerheds- og vedligeholdelseschefen. Fire gange årligt udfører AMC sikkerhedsrunderinger på fabrikken fra som en del af deres arbejdmiljøledelsessystem, og det giver konstant fokus på forebyggelse og styring af risici.
Share This