KONTORERGONOMI

Mange medarbejdere, der arbejder ved computer i længere tid ad gangen, oplever at få smerter i nakke, skuldre, lænd, albuer eller håndled. Heldigvis kan den rigtige indretning af arbejdspladsen fjerne generne igen – og forebyggende indsatser kan endda reducere risikoen for, at de overhovedet opstår.

Når man arbejder ved computer, er det oftest de samme muskelgrupper, der bliver aktiveret i længere perioder ad gangen. Disse muskler arbejder med en lav muskelkraft og aktiverer kun få muskelfibre, der til gengæld må arbejde meget hårdt. Når muskelfibrene er overbelastede på denne måde, kan der opstå gener og smerter – og det kan nemt blive dyrt i nedsat produktivitet og sygemeldinger.

Forebyggende arbejde

Der er flere ting, man kan gøre for at aflaste muskelfibrene. Forskning viser, at en hensigtsmæssig indstilling af kontorarbejdspladsen, fysisk træning og variation i arbejdsfunktionerne i løbet af dagen kan forebygge, at generne overhovedet opstår.

I ArbejdsmiljøCentret anbefaler vi altid forebyggende indsatser, da det på den lange bane har større omkostninger først at gribe ind, når skaden er sket. Det er dog også vigtigt at gøre sig klart, hvilket formål indsatsen skal understøtte og på hvilket niveau. Det kan f.eks. være:

• Oplæg om kontorergonomi
• Individuel rådgivning ved egen arbejdsplads
• Øvelser og rådgivning ved specifikke skader/smerter
• Uddannelse af interne ergonomiambassadører
Supplerende uddannelse i ergonomi og adfærd
Indretning af storrumskontor
• Rådgivning ved indkøb af nyt kontorinventar

I ArbejdsmiljøCentret rådgiver vi både i det offentlige og private og i store som små virksomheder over hele landet. Vi har mange års erfaring med at optimere kontorergonomi med løsninger, der understøtter virksomhedens forretning, og som også fungerer i en travl hverdag.

konsulenter

Tine Brodersen

Fysioterapeut • Vest

Seniorkonsulent, underviser

5213 7513 · tb@amcentret.dk
konsulenter

Karina Haasum

Arbejdsmiljørådgiver, ergonomi • Øst

Seniorkonsulent

3094 2781 · kha@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere om ergonomi på kontoret? Kontakt os, og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.

> HENT PRODUKTBLAD

SE FILMEN

Sådan indstiller du din kontorstol

Jeg har fået en bedre arbejdsstilling, som har gjort, at jeg ikke har ondt i hovedet eller spændinger i nakke og skulder. Før var jeg til massør hver 14. dag, men siden ArbejdsmiljøCentrets besøg har jeg kun været ved massør to gange.

Pernille Lundfold Christensen
Retten i Hjørring

Gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Når du arbejder hjemmefra, er det afgørende, at du både fysisk og mentalt skaber de bedste rammer for dig selv, så du får det bedste ud af hverdagen derhjemme - både arbejdsmæssigt og personligt. Her får du en række råd til, hvordan du bedst holder dig sund mentalt og fysisk, som du kan tage i brug med det samme.

Kom op at stå: Der er meget at vinde ved at hæve skrivebordet

Hvorfor stå op, når man kan sidde ned? Det er fristende at placere sig mageligt i sin bløde og behagelige kontorstol, når du skal fordybe dig i dit arbejde foran skærmen, men mageligheden er desværre ikke sund for kroppen i det lange løb. Det er derfor vigtigt, at du sørger for variation i dine arbejdsstillinger, hvis du dagligt har et stillesiddende job f.eks. ved skrivebord. Her får du gode input til, hvorfor du skal stå op ved skrivebordet, og hvordan det bliver en naturlig del af din arbejdsrutine at hæve skrivebordet.

Det er sjovere at gå på arbejde, hvis man ikke har ondt

Kan det nu virkelig også passe, at det skal være en fornøjelse at gå på arbejde? Ja, siger Tine Brodersen, der er fysioterapeut i ArbejdsmiljøCentret, for når medarbejderne ikke får hovedpine og smerter i ryg og nakke af at være på arbejde, falder sygefraværet markant. Det var tilfældet i Retten i Hjørring, hvor Tine i december 2016 rådgav om kontorergonomi.
Share This