MUSKELSMERTER I JOBBET

De fleste mennesker med stillesiddende arbejde oplever indimellem muskelsmerter i nakke og skuldre. Andre med tunge løft og ensidigt gentaget arbejde – fx ved et samlebånd – mærker ømhed og smerter i bestemte områder. Nogen er mere ramt end andre og må trækkes med en del sygedage på den konto.

Men sådan behøver det ikke være. Med en beskeden daglig indsats er det muligt at holde smerterne i skak. Målrettet styrketræning i arbejdstiden, der kompenserer for belastningerne i jobfunktionen, kan lindre og ikke mindst minimere risikoen for gener og ubehag.

Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø har gennemført flere undersøgelser med forskellige faggrupper, der viser, at der skal meget få øvelser og begrænset tid til at træne sig ud af smerterne. Det vil sige, at der er tale om træning med dokumenteret effekt.

Carina Hjørngaard Hjorth

Ergonomi og Master of Public Health

5213 7506

KONTAKT

Vil du vide mere om muskelsmerter i jobbet? Kontakt os, og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.

Individuelt eller generelt program

Og det er ikke store forkromede øvelsesprogrammer, der skal til. Øvelserne kan udføres uden brug af træningsmaskiner og helt efter behov. Det kan også være, at der udarbejdes et generelt øvelsesprogram for alle, som bliver kørt igennem på bestemte tidspunkter, og på baggrund af individuelle samtaler kan der strikkes et program sammen til hver enkelt.

Motion er en central del af forebyggelsen

Der er altså masser af sund fornuft i at sætte tid af til styrketræning i løbet af arbejdsdagen. Det er ikke altid nok at bruge energi på at indrette arbejdspladsen hensigtsmæssigt. Mulig­heden for at forebygge er langt større, hvis motion integreres i arbejdsrutinerne. Det er værd at overveje, om der skal udnævnes en tovholder – én, der motiverer og siger “så er det nu!”. Hvis øvelserne skal have effekt, skal de udføres regelmæssigt og ikke først, når det gør ondt.