SUNDHEDSTEMATJEK

Et sundhedstematjek i din virksomhed markerer en proaktiv og sundhedsfremmende strategi, som understøtter oplevelsen af øget trivsel blandt medarbejderne, og som virkelig betaler sig. For med et sundhedstematjek kan du imødekomme både store og små udfordringer hos medarbejderne gennem målrettede indsatser, som på sigt også mindsker sygefraværet.

Hos Arbejdsmiljøcentret Human House er det afgørende for os, at de sundhedstjek, vi udbyder, er målrettede og nærværende i forhold til de problemstillinger, som den enkelte medarbejder står overfor. Sundhedstematjekket er derfor inddelt i seks forskellige temaer, der dækker de områder, som vi oftest oplever kan være en udfordring for den enkelte medarbejder. Se temaerne herunder.

  • SENIORTJEK: For medarbejdere over 60 år, som ønsker at optimere egen sundhed (både fysisk og mentalt).
  • SØVN- OG STRESSTJEK: For medarbejdere, som føler sig udfordret i forhold til stressniveau og søvnkvalitet.
  • VÆGTTABSTJEK: For medarbejdere, som ønsker hjælp til at tabe sig.
  • AKTIVITETS- OG STYRKETJEK: For medarbejdere, som ønsker at forbedre deres aktivitetsniveau og øge muskelmasse.
  • VANETJEK: For medarbejdere, som ønsker at ændre vaner og øge mental og fysisk sundhed (f.eks. rygestop).
  • STANDARD SUNDHEDSTJEK: For medarbejdere, som ikke ser sig selv i et specifikt tema, men ønsker et generelt indblik i eget helbred.

Sådan foregår sundhedstematjekket

Selve sundhedstematjekket varer 45-55 minutter. Forinden udfylder medarbejderen spørgeskemaer, som vi sammen gennemgår. Medarbejderen gennemgår herudover også en række fysiske test:

  • udspecificeret kolesteroltal
  • blodsukker
  • blodtryk
  • kropskomposition (fedtprocent, BMI, visceralt fedtvæv og livvidde)
konsulenter

Rikke Boisen

Projektleder sundhed • Øst/Vest

Kommunikation og stemmetræning

9340 2200 · ribo@humanhouse.com
konsulenter

Lasse Hørby

Projektkoordinator

Sundhed og kortlægninger

9340 2202 · lah@humanhouse.com

KONTAKT

Vil du høre mere om sundhedstematjekket? Kontakt os til en uforpligtende snak om forløbet og de mange muligheder.

> Hent produktblad

Kom op at stå: Der er meget at vinde ved at hæve skrivebordet

Hvorfor stå op, når man kan sidde ned? Det er fristende at placere sig mageligt i sin bløde og behagelige kontorstol, når du skal fordybe dig i dit arbejde foran skærmen, men mageligheden er desværre ikke sund for kroppen i det lange løb. Det er derfor vigtigt, at du sørger for variation i dine arbejdsstillinger, hvis du dagligt har et stillesiddende job f.eks. ved skrivebord. Her får du gode input til, hvorfor du skal stå op ved skrivebordet, og hvordan det bliver en naturlig del af din arbejdsrutine at hæve skrivebordet.

ERGONOMI I BYGGEBRANCHEN

Tunge løft, godt arbejdsflow og friske medarbejdere – det handler om planlægning på alle niveauer fra projektering til koordinering og entreprenøren og det enkelte sjaks planlægning. En god ergonomisk analyse af arbejdsopgaver skaber overblik over behovet for bl.a. tekniske hjælpemidler, plads til levering af materialer, koordinering med andre faggrupper og logistikplanlægning.

Ergonomisk indretning af arbejdspladsen

Ergonomisk indretning af arbejdspladsen handler om forebyggelse af arbejdsrelaterede gener og skader. Der er ergonomiske hensyn at tage i alle brancher og i alle jobs, og selv om de naturligvis varierer, er der den fællesnævner, at belastningerne kan føre til nedslidning. En gennemgang af medarbejdernes arbejdspladser, arbejdsgange og tekniske hjælpemidler er en rentabel investering. Desuden er det vigtigt at undersøge, hvordan samspillet mellem mennesket, redskaberne og metoderne er.

Share This