INDEKLIMA

De fleste mennesker opholder sig indendørs størstedelen af deres arbejdstid – og det stiller krav til indeklimaet. Vi præsterer nemlig bedst, når vi er i komfort. Desværre er dårligt indeklima en realitet mange steder, og det har negativ indflydelse på koncentrationen og kan forårsage øget sygefravær.

Det indeklima, vi oplever i hverdagen, er summen af termiske, atmosfæriske, visuelle og akustiske påvirkninger fra vores omgivelser. Derfor er det vigtigt at tage højde for både udformning og indretning af den bygning, vi opholder os i, såvel som drift og brug. Faktorer som dårlig belysning, forringet luftkvalitet, forkert rumtemperatur og uhensigtsmæssig akustik forårsager ofte gener i form af bl.a. hovedpine, træthed og slimhindeirritationer – og dermed også et fald i trivsel og produktivitet.

Tag hånd om dit indeklima

I ArbejdsmiljøCentret måler, beregner og kortlægger vi indeklimaet og udarbejder løsninger, der sikrer de bedste forhold. Vi kompetenceudvikler arbejdsmiljøorganisationen, så I fremadrettet selv kan foretage en grundlæggende vurdering af indeklimaet. I lærer at:

• håndtere simple metoder og redskaber til undersøgelse af indeklimaforhold
• iværksætte enkle tiltag uden brug af dyrt udstyr
• vurdere, hvornår det er nødvendigt at involvere eksperter.

Står I over for nybyggeri, ombygning eller renovering, hjælper vi også gerne med at udarbejde kravsspecifikationer, der sikrer et optimalt
indeklima.

konsulenter

Søren Jakobsen

Teknisk miljøleder • MEM • Øst

Chefkonsulent

2927 2350 · sj@humanhouse.com

KONTAKT

Er indeklimaet skyld i sygemeldinger på din arbejdsplads? Kontakt os, og hør mere om, hvordan vi kan optimere arbejdsmiljøet.

> HENT PRODUKTBLAD

Vaner presser indeklimaet på vores vej tilbage efter corona

Restriktionerne er ophævede, de fleste danskere har fået deres vaccine, og vi er så småt begyndt at vende tilbage til det samfund, vi opfatter som normalt. Reboardingen betyder også, at vi vender tilbage til det samme indeklima, vi forlod på arbejdspladsen for halvandet år siden, da vi alle rykkede hjem. Men ifølge Peter Sunesen, der til daglig rådgiver om teknisk arbejdsmiljø, bør vi udnytte, at posen er blevet rystet – det er nu, vi skal lave positive ændringer, inden vi vokser fast i vores gamle vaner igen.

God ventilation kan være med til at forebygge virussmitte på arbejdspladsen

Efter mange måneder med informationer om COVID-19, social afstand og smitterisiko ved de fleste af os efterhånden godt, at en af de måder, coronavirus spredes, er via luften i form af dråbesmitte. Det betyder, at en smittet person ved at hoste eller nyse kan sprede dråber, der indeholder virus. Når vi samler os indenfor og samtidig befinder os i lokaler med dårligt luftskifte, bliver risikoen for dråbesmitte større, fordi mængden af dråber øges, og deres tid i luften er længere. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at vi sikrer, at luften i de rum, vi opholder os i, bliver udskiftet jævnligt.

Virus spredes mindre i godt indeklima

Viras overlevelsesevne reduceres med 80 %, når der er styr på luftfugtighed og temperatur. Derfor er det oplagt optimere indeklimaet, mens lokalerne på din arbejdsplads står tomme: Få styr på indeklimaet og optimer forholdene på arbejdspladsen. Sådan lyder opfordringen fra teknisk miljøleder hos ArbejdsmiljøCentret, Søren Jakobsen, som her forklarer, hvordan man ved at sikre den rette luftfugtighed og temperatur på kontoret faktisk kan reducere spredningen af virus markant.

Share This