Op mod hver tredje voldshændelse sker på arbejdspladsen, og det er typisk ansatte i serviceerhverv og offentlige erhverv, som overfaldes af kunder eller klienter.
Fysisk og psykisk vold på arbejdspladsen skal tages seriøst. Det er ledelsens ansvar at forebygge volden og ruste medarbejderne til at håndtere konfliktsituationer. Hvis arbejdspladsen ikke griber ind, er det en dobbelt krænkelse af medarbejderen.
Reaktionerne på vold kan være chokerende og smertelige for den enkelte, og i værste fald betyder det sygefravær, jobskifte eller ufrivillig ledighed og pensionering. Men med støtte fra ledelse og kolleger kan medarbejderen komme igennem krisen. Ofte kan der være behov for et forløb med individuelle samtaler efter en voldshændelse.
ArbejdsmiljøCentret er en vigtig samarbejdspartner i dette arbejde. Vi hjælper arbejdspladser, der har voldsproblematikken inde på livet, med at skabe forebyggende foranstaltninger og tydelige retningslinier, så volden og følgerne af den reduceres.
Mette Lindhardt
Erhvervspsykolog • Vest
Chefkonsulent • Cand.psych. aut.
Stine Moesmand
Organisationspsykolog • Øst
Chefkonsulent • Cand.psych. aut.
Arbejdsmiljøuddannelsens suppleringskurser kan skrues sammen på mange måder. I Skanderborg Kommune har man siden 2009 valgt at tilbyde alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen en årlig temadag. Denne gang var der 137 repræsentanter og ledere, der takkede ja til et kompetenceløft.
Hvad sker der, når du hører ordet konflikt? Sig det højt for dig selv. Det er hårdt og kantet, ikke? Et ord, man faktisk får lidt lyst til at spytte ud igen. Og ordlyden matcher de associationer, de fleste af os får – det er lige før, vi også kan mærke knuden i maven. Fonemmelsen af at være fanget uden mulighed for at komme ud. Men sådan behøver det ikke. . .
Beslutningen om at hente en ekstern organisationskonsulent ind som konfliktmægler viste sig at blive en øjenåbner for både de konfliktramte medarbejdere og produktionschefen i afdelingen. En APV afslørede konflikten, der havde stået på i flere år, og som berørte adskillige medarbejdere. Med individuelle samtaler og plenummøder fik AMCs konsulent åbnet op om samarbejdsproblemerne, og i dag er trivslen blevet et fast punkt på dagsordenen til alle informationsmøder.