MINDFULNESS

Stress er en del af menneskets naturlige alarmberedskab, der blandt andet skal sikre, at en række biologiske og kemiske processer går i gang i vores krop, når det er nødvendigt. Men får vi ikke afblæst alarmberedskabet igen, kan stresstilstanden have en række negative påvirkninger både mentalt og fysisk. Heldigvis findes der flere strategier til at få kontrol over situationen igen – blandt andet mindfulness.

Arbejdet med tankemønstre og strategier er både vigtigt for forebyggelse og behandling af stress, og der er flere måder at gribe det an på. En af dem er mindfulness, som handler om at blive bevidst om sine egne tanker, at iagttage dem udefra og at træne sig i ikke at lade sig styre af dem.

Det er centralt for filosofien bag mindfulness, at en tanke blot er en tanke, og derfor er hovedsigtet at styrke opmærksomheden og accepten af at være til stede med det, der nu engang er.

Uddannelsens opbygning

På dette kursus får du en grundig indføring i mindfulness med særlig fokus på stresshåndtering. På kurset giver vores erfarne erhvervspsykologer relevant viden og redskaber, så du er i stand til at arbejde med din egen stresshåndtering.

På kurset kommer vi blandt andet ind på:

Biologisk og neuropsykologisk forståelse af stress
• Baggrunden for mindfulness
• Sammenhæng mellem tanker, følelser, krop og handling
• Træning i mindfulnessøvelser
• Mindfulness i hverdagen

Tilpassede kurser

Alle kan lære mindfulness, og det kræver ingen særlige forudsætninger. For at sikre det bedste udbytte anbefaler vi 16 til 24 deltagere på hvert kursus. Vi tilrettelægger kurset, så det passer ind i virksomhedens aktuelle behov og muligheder. Mange har desuden godt udbytte af opfølgende træning efter kursets afslutning.

konsulenter

Anja Dahl Pedersen

Erhvervspsykolog

Chefkonsulent • Cand.psych. aut.

3065 5473 · ad@amcentret.dk

KONTAKT

Vil du vide mere mindfulness? Kontakt os, og hør, hvordan mindfulness kan være med til at forebygge stress.

Syv gode råd: Nudge dig til et bedre arbejdsmiljø

Hver dag træffer vi tusindvis af beslutninger, og der er derfor ikke noget at sige til, at hjernen af og til ser sit snit til at gå på autopilot. Ofte resulterer det dog i, at dårlige vaner bider sig fast og kan være svære at ændre igen. Nudging er en metode, der blidt skubber os til ubevidst at handle mere hensigtsmæssigt i det daglige, og når det kommer til arbejdsmiljøet, er det et meget effektivt værktøj, der f.eks. kan hjælpe med at forebygge ulykker, sænke sygefraværet og øge trivslen.

PSYKISK ARBEJDSMILJØ

Et godt psykisk arbejdsmiljø er den olie, der får virksomhedens medarbejdere til at fungere som ét samlet hold, der arbejder sammen om at give kunden den bedste service. Når vi i ArbejdsmiljøCentret rådgiver om psykisk arbejdsmiljø, bevæger vi os på tre forskellige niveauer: individet, gruppen og ledelsen. Alt efter den konkrete udfordring har vi fokus på et eller flere af niveauerne og inddrager de relevante værktøjer.
Share This